Beste verhuurder
In deze infofiche vindt u een antwoord op de meest gestelde vragen en belangrijkste elementen rond het onderhoud en herstellingen in woningen die via het SVK verhuurd worden.
Woningen die verhuurd worden via het SVK moeten zowel bij de start als tijdens de huurperiode (blijven) voldoen aan de minimale Vlaamse kwaliteitsnormen. Huurders moeten dus steeds veilig, gezond, aangepast en met alle basiscomfort kunnen wonen.
Deze Vlaamse normen wijzigen soms. We moeten dan het SVK-patrimonium mee laten evolueren. Om de goede staat van het gebouw en het huurgenot te garanderen, is tijdens de huurperiode onderhoud en soms ook herstelling nodig.
Meer informatie over de normen? Contacteer ons, de gemeentelijke woondienst of raadpleeg https://www.wonenvlaanderen.be/woningkwaliteit
Meer informatie? Contacteer ons, de gemeentelijke woondienst of raadpleeg https://www.woninghuur.vlaanderen/onderhoud-en-herstellingen
De huurder is verantwoordelijk voor het normaal onderhoud. In bepaalde situaties is het wel de taak van de verhuurder of syndicus om het onderhoud te organiseren (en door te rekenen):
Het SVK treedt zelf niet op als syndicus.
Voor het onderhoud van verwarmingsinstallaties (behalve collectieve stookketels) werkt het SVK samen met een externe firma. Tenzij anders overeengekomen, hoeft u dit als eigenaar niet te organiseren.
Wij ontvangen heel wat technische meldingen en stellen soms ook zelf herstellingsnoden vast. Om de behandeling te organiseren, hanteren we volgende prioriteiten:
Het SVK stelt voor zichzelf een timing voorop om tot actie over te gaan. De werkelijke herstellingstermijn is ook afhankelijk van:
Als we een technisch probleem gemeld krijgen of vaststellen, nemen we steeds volgende stappen:
De patrimoniumbeheerder evalueert en plant vooronderzoek in
De technisch medewerker gaat ter plaatse, onderzoekt het probleem en de verantwoordelijkheid, voert kleine herstellingen of bewarende maatregelen uit
Op basis van de vaststellingen en de wettelijke bepalingen wordt ofwel de huurder of de verhuurder om akkoord gevraagd tot uitvoering en betaling van de herstellingen.
De firma die door u of ons wordt aangesteld, voert de herstellingen op een zo’n kort mogelijke termijn uit. Indien wenselijk, kan het SVK ondersteunen in het maken van afspraken.
Na uitvoering koppelt de firma of eigenaar terug aan het SVK, omgekeerd koppelt het SVK terug aan u als verhuurder.
Op basis van de afspraken en de wettelijke bepalingen wordt gefactureerd. Om verwarring te vermijden werken we liefst zo weinig mogelijk met inhoudingen op het huurgeld.
Voor een snelle en succesvolle uitvoering van herstellingen is het voor ons belangrijk:
Wij hebben geen overzicht van lopende garanties, uw gebruikelijke aannemers, uw financiële mogelijkheden,… we rekenen op u om ons die informatie aan te leveren. U mag ook steeds zelf een aannemer aanstellen.
Wij vragen u om onmiddellijk te beslissen. Kunnen wij u niet bereiken of ontvangen wij niet onmiddellijk een beslissing, dan moeten we zelf een firma aanstellen en nadien doorrekenen aan huurder of verhuurder volgens de wettelijke bepalingen.
Wij vragen u om zo snel mogelijk en steeds binnen de 5 dagen (tenzij anders overeengekomen of meegedeeld) ons uw beslissing mee te delen. Indien we niet tot een gezamenlijke aanpak komen of een beslissing uitblijft, dan moeten we zelf een firma aanstellen en nadien doorrekenen aan huurder of verhuurder volgens de wettelijke bepalingen.
Na uitvoering van een interventie kan blijken dat een twee keer moet langs gegaan worden. Bijv. om een stuk te vervangen, omdat de eerste ingreep niet het verwachte resultaat gaf,…
Het is niet altijd haalbaar om elke tussenstap samen met u te evalueren. Voor een vlotte en kostenbesparende aanpak, gaan we er van uit dat u uw akkoord geeft om een bepaald probleem opgelost te krijgen.
Voor onvoorziene bijkomende kosten boven 250 euro die nodig zijn om een probleem effectief opgelost te krijgen, zullen wij u opnieuw contacteren. Bijkomende, maar noodzakelijke vervolgkosten onder 250 euro zullen wij onmiddellijk laten uitvoeren. Op die manier beperken we zo veel mogelijk het aantal bijkomende verplaatsingen en de extra uitgaven.
Spreek als eigenaar liefst zo weinig mogelijk rechtstreeks de onderhuurder aan zodat we vanuit het SVK een goed overzicht blijven houden op de afspraken en opvolging.
Herstellingswerken doen we graag onmiddellijk goed. De aanvankelijk iets hogere kost van herstellingen ten gronde, bespaart ook u al snel veel tijd en energie uit!
Het SVK doet steeds een vooronderzoek ter plaatse. Onze technisch medewerker heeft een goede, brede technische deskundigheid en filtert situaties die snel opgelost kunnen worden of onder de huurdersverantwoordelijkheid vallen.
Het SVK voert heel wat onderzoeken en kleine herstellingswerken, die behalve de materiaalkost, niet worden doorgerekend. Dit bespaart u tijd en kosten.
We vragen in dit geval wel steeds een snelle, vakkundige en grondige uitvoering.
Op eigen initiatief of op uw vraag kunnen we onze partnerfirma’s vragen om een vrijblijvende offerte. Ook hier blijft snel handelen en beslissen belangrijk. Voor grotere renovaties of zeer specifieke herstellingen is het voor ons niet altijd realistisch om offertes op te vragen (bijv. vervangen van een keuken, vernieuwing volledige elektriciteitsinstallatie, vernieuwing van alle schrijnwerk,…).
Elke firma waarmee het SVK samenwerkt, is deskundig in de werken die haar toegewezen worden. Elk van hen heeft ervaring met verschillende merken en systemen. U mag dus vertrouwen in hun inschatting.
Door te werken op basis van bredere aanbestedingen of met bedrijven uit de sociale economie, zijn herstellingswerken via deze werken aan concurrentiële of zelfs besparende tarieven.
Het SVK neemt uw verantwoordelijkheden niet over, maar kan op uw vraag wel steeds mee de oplossingspistes evalueren. De beslissing en het verloop blijft wel onder de verhuurdersverantwoordelijkheid vallen.
Het SVK neemt heel wat verhuurlasten weg en wil u een zo breed mogelijke dienstverlening aanbieden. We blijven dit natuurlijk wel doen binnen de wettelijke bepalingen en verantwoordelijkheden.
Door de grote hoeveelheid aan technische meldingen, kunnen we vandaag totaalrenovaties, verregaande of structurele ingrepen zelf niet ten gronde adviseren of coördineren. Hier rekenen we dus op jouw initiatief als verhuurder. Uiteraard blijven we jou waar mogelijk ondersteunen met premie- en materiaaladvies.
Onze huurovereenkomst eindigt? Dan willen we dat ook in de beste verstandshouding doen.
We toetsen de huidige staat van de woning aan de plaatsbeschrijving die we origineel hebben opgemaakt. Is er huurschade of onderhoud nodig? Dan is het SVK verantwoordelijk. Voor slijtage door ouderdom en structurele herstellingsnoden is de verhuurder verantwoordelijk.
Om de normale slijtage wat te objectiveren, stelde het SVK een lijst op met de normale leeftijdsduur van materialen en toestellen en de reguliere afschrijvingsperiodes. We baseerden ons daarvoor op de standaarden die gebruikt worden binnen de sector en het verzekeringswezen. Deze lijst vindt u op het einde van deze brochure.
Moeten nog een aantal opfrissings- of herstellingswerken gebeuren? Dan hebben we twee mogelijkheden: ofwel voert het SVK deze uit ofwel spreken we hiervoor een vergoeding aan u af.
Door te verhuren via het SVK geniet u van heel wat extra premies en voordelen bij herstellings-, renovatie- en isolatiewerken. Wist u dat u voor het isoleren van uw woning tot 20 euro premie per m² kon krijgen? Of dat u tot 40% van uw nieuwe verwarmingsketel terugbetaald kan krijgen?
Onze collega’s informeren jou graag verder!
Het SVK neemt heel wat lasten van u over. Om verhuren echt helemaal zorgeloos te maken, geven we graag volgende tips mee:
Materialen en toestellen zijn best gekenmerkt door eenvoud en degelijkheid: slijtvast, waterresistent, onderhoudsvriendelijk en energie-efficiënt.
Wij raden ook aan om te kiezen voor courante merken en materialen zodat we gemakkelijk wisselstukken en aannemers kunnen vinden. Een goede koop of slimme investering hoeft niet noodzakelijk duur te zijn. Wij kunnen u zelf ook steeds adviseren.
Wij begrijpen en beseffen dat het soms een emotionele impact heeft als u tussentijds huurschade of problemen opmerkt. Het SVK verhuurt uw woning door aan kwetsbare gezinnen die elders niet terecht kunnen. Het is mogelijk dat bepaalde zaken tijdens de verhuring niet lopen zoals u het ideaal voor ogen heeft. Dat is ook op de private markt niet altijd zo. Wel mag u vertrouwen in het contract dat u met het SVK heeft en dat wij u op het einde van de verhuurperiode instaan voor de eventuele huurschade.
Wij kunnen niet elke situatie onmiddellijk oplossen, maar we staan wel steeds klaar om te luisteren, te denken over en te werken aan oplossingen.
De volledige afschrijvingslijst van materialen kan u hier nalezen.